Problematyka baśni i bajek, pomimo ciągle zmniejszającego się czytelnictwa u dzieci, jest nadal aktualna. Przenoszenie w świat fantazji, możliwość podróżowania , chociażby w marzeniach to cenny czas w życiu dziecka. Z własnych doświadczeń stwierdzam, iż dzieci może nie wszystkie lubią czytać, ale na pewno chcą słuchać.
Chętnie również (jak wykazała m.in. ankieta przeprowadzona w świetlicy szkolnej) biorą udział w różnego rodzaju przedstawieniach, inscenizacjach. Jako nauczyciel pracujący w świetlicy szkolnej, planując plan pracy opiekuńczo – wychowawczej, uwzględniam zainteresowania dzieci oraz fakt, iż świetlica to także nauka , ale głównie przez zabawę. Na zajęcia związane z czytelnictwem utworów nie powinno zabraknąć miejsca i czasu. Nie chodzi oczywiście o kolejne godziny poświęcone czytaniu, analizowaniu treści, charakterystyce bohatera. Zróbmy to samo, ale w nieco inny sposób. Myślę, że bardziej przystępny młodszym dzieciom. Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie zajęcia okażą się ciekawym pomysłem i inspiracją do własnych działań.
Zajęcia, przedstawione poniżej, zostały przeprowadzone z dziećmi klas I-III w świetlicy szkolnej. Na początku niektórzy uczniowie tylko się przyglądali, ale w końcowych etapach uczestniczyli już wszyscy.
TEMAT: ŻYCIE KOPCIUSZKA
Czytamy tekst bajki (nauczyciel albo uczniowie) przerywając w odpowiednich momentach, aby wykonać polecenie.
- Nadanie nazwy miejscowości
Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy zastanowił się i napisał jak nazwie miejscowość , w które żył Kopciuszek.
- Charakterystyka postaci – uzupełnianie zdań w grupach (klasa I może namalować brakujące wyrazy)
Kopciuszek była bardzo ...................... i ................. dziewczynką. Miała ...................włosy, które często wiązała w ..........................Były koloru..........................Dziewczynka chodziła ubrana w ......................... W pasie miała przwiązany.......................A na nogach..............................
- Praca Kopciuszka – improwizacja ruchowa.
Chętne dziecko pokazuje rodzaj pracy wykonywanej przez Kopciuszka. Kto pierwszy zgadnie w nagrodę pokazuje jako drugi.
- Siostry szykują się na bal – pantomima
Przygotowanie i przedstawienie scenek w grupach.
- Prezent od dobrej wróżki – rundka w kręgu
Nauczyciel rzuca piłkę do dzieci. Kto złapie odpowiada na pytanie "Co chciałby dostać od dobrej wróżki?"
- Rozmowa królewicza z Kopciuszkiem – układanie dialogu w parach
- Ucieczka przez las – tor przeszkód
Kopciuszek uciekając w nocy z zamku musiał pokonywać różne przeszkody. Ustawiamy w sali tor przeszkód. Dzieci łączą się w pary. Jedno zamyka oczy a drugie prowadzi go do wyznaczonego miejsca .
- " Poszukiwanie pięknej nieznajomej" – napisanie ogłoszeń w grupach
- Kto z kim tańczył? – łączenie wyrazów w pary
Nauczyciel : "Wyobraźcie sobie, że na balu było mnóstwo gości a wśród nich bajkowe postacie. Zastanówcie się kto z kim tańczył i połączcie pary"
Np. wilk-czerwony Kapturek
Jaś – Małgosia
Królewna Śnieżka – krasnoludek itp.
- "Huczne wesele" –praca plastyczna
Dzieci wspólnie na dużym kartonie malują farbami wszystkich gości.
mgr Magdalena Hepner – Widło
Wychowawca świetlicy